Bienále

soutěžní návrh expozice českého pavilonu na Bienále
Italy, Venice, Giardini — 2010
výstava
architekt
Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
spolupráce
Michal Nohejl
autor vizualizací
obrazek.org - Michal Nohejl

Bezesporu nejvýznamnější událostí české architektonické scény posledních let byla mezinárodní soutěž na Národní knihovnu v Praze. Ať už jsou naše stanoviska jakákoliv, nepopiratelně kauza Národní knihovny více než cokoliv jiného ilustruje aktuální atmosféru na české architektonické scéně a především klima celé české společnosti.
Snahou navrhovaného konceptu je prezentovat tuto událost v kontextu hlavního tématu bienále; spojující protiklady.
Forma prezentace, kterou jsme zvolili, se vzdává ambicí na místě návštěvníkovi cokoliv vysvětlovat a popisovat eventuelně zaujímat ke kauze stanovisko. Jejím smyslem je efektně definovat fenomén, ve který mezinárodní architektonická soutěž na novou budovu Národní knihovny v Praze přerostla.
Fenomén, který přerostl v nejširší celospolečenskou diskusi na téma architektura, demokracie, moc. Kaplického návrh se stal symbolem a architektonickou ikonou silnější, než v té době realizované stavby. Symbolem a vyjádřením našich ambicí a (ne)schopností je naplnit.
popis expozice:
Expozice zhodnocuje jednoduchou, ale silnou prostorovou kompozici Novotného výstavní síně. Čistým, pravidelným prostorem síně padá ze světlíku proud světla zhmotněný deštěm vlasců. Na vlascích jsou body, které definují rozpixelovaný organický tvar Kaplického knihovny.
Déšť světla a rigidní prostor síně jsou v rozporu, akcentovaném barevným kontrastem (černá x bílá). Tento rozpor vyjadřuje rozpor mezi představami a realitou (pevná zem x levitující model), mezi tím, jací bychom chtěli být a jací jsme. Rozpor, mezi hmotnou povahou architektury a jejím nehmotným významem (ohromné měřítko modelu x jeho křehká éterická forma).
virtuální část:
Nedílnou součástí konceptu bude 30timinutový dokumentární film umístěný na webových stránkách expozice. Film se pokusí odhalit některé z mnoha vrstev, které kauza; soutěž na národní technickou knihovnu, má. Film postihne motivy, proč byla vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž, samotnou soutěž, vyhlášení vítěze, rozporuplné reakce na vítězný návrh, společenskou diskusi, kterou výsledek vyvolal, zpolitizování kauzy, právní spory i lidský příběh autora vítězného návrhu. Postupné přerůstání racionálních ambicí využívajících nástrojů demokracie v iracionální fenomén.

 

Bienále

soutěžní návrh expozice českého pavilonu na Bienále
Italy, Venice, Giardini — 2010
výstava
architekt
Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
spolupráce
Michal Nohejl
autor vizualizací
obrazek.org - Michal Nohejl

Bezesporu nejvýznamnější událostí české architektonické scény posledních let byla mezinárodní soutěž na Národní knihovnu v Praze. Ať už jsou naše stanoviska jakákoliv, nepopiratelně kauza Národní knihovny více než cokoliv jiného ilustruje aktuální atmosféru na české architektonické scéně a především klima celé české společnosti.
Snahou navrhovaného konceptu je prezentovat tuto událost v kontextu hlavního tématu bienále; spojující protiklady.
Forma prezentace, kterou jsme zvolili, se vzdává ambicí na místě návštěvníkovi cokoliv vysvětlovat a popisovat eventuelně zaujímat ke kauze stanovisko. Jejím smyslem je efektně definovat fenomén, ve který mezinárodní architektonická soutěž na novou budovu Národní knihovny v Praze přerostla.
Fenomén, který přerostl v nejširší celospolečenskou diskusi na téma architektura, demokracie, moc. Kaplického návrh se stal symbolem a architektonickou ikonou silnější, než v té době realizované stavby. Symbolem a vyjádřením našich ambicí a (ne)schopností je naplnit.
popis expozice:
Expozice zhodnocuje jednoduchou, ale silnou prostorovou kompozici Novotného výstavní síně. Čistým, pravidelným prostorem síně padá ze světlíku proud světla zhmotněný deštěm vlasců. Na vlascích jsou body, které definují rozpixelovaný organický tvar Kaplického knihovny.
Déšť světla a rigidní prostor síně jsou v rozporu, akcentovaném barevným kontrastem (černá x bílá). Tento rozpor vyjadřuje rozpor mezi představami a realitou (pevná zem x levitující model), mezi tím, jací bychom chtěli být a jací jsme. Rozpor, mezi hmotnou povahou architektury a jejím nehmotným významem (ohromné měřítko modelu x jeho křehká éterická forma).
virtuální část:
Nedílnou součástí konceptu bude 30timinutový dokumentární film umístěný na webových stránkách expozice. Film se pokusí odhalit některé z mnoha vrstev, které kauza; soutěž na národní technickou knihovnu, má. Film postihne motivy, proč byla vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž, samotnou soutěž, vyhlášení vítěze, rozporuplné reakce na vítězný návrh, společenskou diskusi, kterou výsledek vyvolal, zpolitizování kauzy, právní spory i lidský příběh autora vítězného návrhu. Postupné přerůstání racionálních ambicí využívajících nástrojů demokracie v iracionální fenomén.