Nové centrum Hostivař
urbanismus
detail projektu
Náš návrh respektuje přírodní kaňon, kopíruje přirozenou morfologii potoka, zpevňuje jeho hrany a integruje ho do městského prostředí. Zaměřujeme se také na nové polyfunkční centrum Hostivaře s radnicí, komunitním náměstím, poliklinikou, školkami a další občanskou vybaveností nezbytnou pro městský život. Místo stávající mimoúrovňové tramvajové smyčky zde vzniká náměstí s přímým přestupem mezi tramvajovými a vlakovými spojeními. Navrhujeme síť veřejných prostranství odrážejících jak intimitu, tak společenskou dynamiku i sociální interakci:
DYNAMICKÝ PŘEDNÁDRAŽNÍ PROSTOR:
Je živým hlavním centrem lokality, předprostorem budovy nádraží, ale také Úřadu MČ. Jde o reprezentativní prostor umožňující snadný přestup mezi jednotlivými módy dopravy a přirozenou orientací v území. Na prostor náměstí navazuje nové řešení vstupu do nádraží a vzniká zde přehledný přestupní uzel, který zkracuje přestupní vazbu mezi vlakem, tramvají i autobusy.
RADNIČNÍ VNITROBLOK:
Nádvoří radnice tvoří klidovou alternativu k hlavnímu náměstí lokality. O úroveň podlaží níže, než okolní ulice odkrývá hladinu Měcholupského potoka. V centrální části nádvoří umísťujeme zelený ostrov se záhony a stromy, který společně s potokem vytváří přírodě blízké prostředí. Nedílnou součástím prostoru se stávají pozvolné rampy a schodiště, které překonávají terénní rozdíl a současně tvoří důležitý pobytový prvek lákající k posezení.
NÁMĚSTÍ POD PARKEM:
Doplňuje předchozí dvě významné plochy a je těžištěm nově vznikající lokality. Propojuje obytnou zástavbu s parkem Pod Hrází. Multifunkční prostor navazuje na komunitní centrum, jehož program může volně expandovat do náměstí. Má tedy potenciál stát se místem pro kulturní a společenské akce. Náměstí je lemováno stromy a nechybí ani vodní prvek pro snížení přehřívání náměstí.
DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ:
Z řešeného území se snažíme odstranit stávající dopravní závady, jako je špatná vazba mezi hlavními prostředky hromadné dopravy – železnicí a tramvajovou smyčkou. Ta zejména svojí polohou, ale i rozlohou, brání jakémukoliv dalšímu rozvoji místa. Celé území chceme prokrvit pěšími a cyklistickými propojeními, které zde zatím chybí. Součástí návrhu je i řešení průjezdné autobusové dopravy, včetně příležitostného odstavu autobusů pro náhradní autobusovou dopravu. V 1. etapě se stávající dopravní skelet zachovává beze změn, pouze se doplňuje o novou přístupovou komunikaci, vedenou od stávající ulice Plukovníka Mráze a ulicí U Hostivařského nádraží. V 2. etapě již počítáme s rozsáhlou přestavbou celého území. Iniciačním stimulem je zrušení pozice stávající tramvajové smyčky a její nahrazení integrovanou průjezdnou zastávkou TRAM + BUS přímo u jižního výstupu z podchodu železniční stanice. Nová tramvajová smyčka je koncipována formou blokové smyčky po obvodu blokové zástavby východně od přestupní zastávky TRAM + BUS, s napojením do všech směrů.