Nové centrum Hostivař

Soutěžní návrh - 1.místo
Česká republika, Praha — 2024
urbanismus
architekt
A69 - architekti, UNIT architekti
spolupráce
A69 architekti: Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig, Silvia Matisová, UNIT architekti: Filip Tittl, Michal Kohout, David Tichý, Šárka Jahodová, Roman Hrabánek, Natalia Glukman
technické řešení, spolupráce
DUA - dopravní řešení: Václav Malina, Petr Zajíc, Land05 - krajinářské řešení: Martina Forejtová, Martina Belzová, ONplan - ekonomie a strategie: Petr Návrat, Jan Martin, Karolína Koupalová
autor vizualizací
SDAR
ocenění
1. místo

Náš návrh respektuje přírodní kaňon, kopíruje přirozenou morfologii potoka, zpevňuje jeho hrany a integruje ho do městského prostředí. Zaměřujeme se také na nové polyfunkční centrum Hostivaře s radnicí, komunitním náměstím, poliklinikou, školkami a další občanskou vybaveností nezbytnou pro městský život. Místo stávající mimoúrovňové tramvajové smyčky zde vzniká náměstí s přímým přestupem mezi tramvajovými a vlakovými spojeními. Navrhujeme síť veřejných prostranství odrážejících jak intimitu, tak společenskou dynamiku i sociální interakci:

DYNAMICKÝ PŘEDNÁDRAŽNÍ PROSTOR:

Je živým hlavním centrem lokality, předprostorem budovy nádraží, ale také Úřadu MČ. Jde o reprezentativní prostor umožňující snadný přestup mezi jednotlivými módy dopravy a přirozenou orientací v území. Na prostor náměstí navazuje nové řešení vstupu do nádraží a vzniká zde přehledný přestupní uzel, který zkracuje přestupní vazbu mezi vlakem, tramvají i autobusy.

RADNIČNÍ VNITROBLOK:

Nádvoří radnice tvoří klidovou alternativu k hlavnímu náměstí lokality. O úroveň podlaží níže, než okolní ulice odkrývá hladinu Měcholupského potoka. V centrální části nádvoří umísťujeme zelený ostrov se záhony a stromy, který společně s potokem vytváří přírodě blízké prostředí. Nedílnou součástím prostoru se stávají pozvolné rampy a schodiště, které překonávají terénní rozdíl a současně tvoří důležitý pobytový prvek lákající k posezení.

NÁMĚSTÍ POD PARKEM: 

Doplňuje předchozí dvě významné plochy a je těžištěm nově vznikající lokality. Propojuje obytnou zástavbu s parkem Pod Hrází. Multifunkční prostor navazuje na komunitní centrum, jehož program může volně expandovat do náměstí. Má tedy potenciál stát se místem pro kulturní a společenské akce. Náměstí je lemováno stromy a nechybí ani vodní prvek pro snížení přehřívání náměstí.

DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ:

Z řešeného území se snažíme odstranit stávající dopravní závady, jako je špatná vazba mezi hlavními prostředky hromadné dopravy – železnicí a tramvajovou smyčkou. Ta zejména svojí polohou, ale i rozlohou, brání jakémukoliv dalšímu rozvoji místa. Celé území chceme prokrvit pěšími a cyklistickými propojeními, které zde zatím chybí. Součástí návrhu je i řešení průjezdné autobusové dopravy, včetně příležitostného odstavu autobusů pro náhradní autobusovou dopravu. V 1. etapě se stávající dopravní skelet zachovává beze změn, pouze se doplňuje o novou přístupovou komunikaci, vedenou od stávající ulice Plukovníka Mráze a ulicí U Hostivařského nádraží. V 2. etapě již počítáme s rozsáhlou přestavbou celého území. Iniciačním stimulem je zrušení pozice stávající tramvajové smyčky a její nahrazení integrovanou průjezdnou zastávkou TRAM + BUS přímo u jižního výstupu z podchodu železniční stanice. Nová tramvajová smyčka je koncipována formou blokové smyčky po obvodu blokové zástavby východně od přestupní zastávky TRAM + BUS, s napojením do všech směrů.

Nové centrum Hostivař

Soutěžní návrh - 1.místo
Česká republika, Praha — 2024
urbanismus
architekt
A69 - architekti, UNIT architekti
spolupráce
A69 architekti: Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig, Silvia Matisová, UNIT architekti: Filip Tittl, Michal Kohout, David Tichý, Šárka Jahodová, Roman Hrabánek, Natalia Glukman
technické řešení, spolupráce
DUA - dopravní řešení: Václav Malina, Petr Zajíc, Land05 - krajinářské řešení: Martina Forejtová, Martina Belzová, ONplan - ekonomie a strategie: Petr Návrat, Jan Martin, Karolína Koupalová
autor vizualizací
SDAR
ocenění
1. místo

Náš návrh respektuje přírodní kaňon, kopíruje přirozenou morfologii potoka, zpevňuje jeho hrany a integruje ho do městského prostředí. Zaměřujeme se také na nové polyfunkční centrum Hostivaře s radnicí, komunitním náměstím, poliklinikou, školkami a další občanskou vybaveností nezbytnou pro městský život. Místo stávající mimoúrovňové tramvajové smyčky zde vzniká náměstí s přímým přestupem mezi tramvajovými a vlakovými spojeními. Navrhujeme síť veřejných prostranství odrážejících jak intimitu, tak společenskou dynamiku i sociální interakci:

DYNAMICKÝ PŘEDNÁDRAŽNÍ PROSTOR:

Je živým hlavním centrem lokality, předprostorem budovy nádraží, ale také Úřadu MČ. Jde o reprezentativní prostor umožňující snadný přestup mezi jednotlivými módy dopravy a přirozenou orientací v území. Na prostor náměstí navazuje nové řešení vstupu do nádraží a vzniká zde přehledný přestupní uzel, který zkracuje přestupní vazbu mezi vlakem, tramvají i autobusy.

RADNIČNÍ VNITROBLOK:

Nádvoří radnice tvoří klidovou alternativu k hlavnímu náměstí lokality. O úroveň podlaží níže, než okolní ulice odkrývá hladinu Měcholupského potoka. V centrální části nádvoří umísťujeme zelený ostrov se záhony a stromy, který společně s potokem vytváří přírodě blízké prostředí. Nedílnou součástím prostoru se stávají pozvolné rampy a schodiště, které překonávají terénní rozdíl a současně tvoří důležitý pobytový prvek lákající k posezení.

NÁMĚSTÍ POD PARKEM: 

Doplňuje předchozí dvě významné plochy a je těžištěm nově vznikající lokality. Propojuje obytnou zástavbu s parkem Pod Hrází. Multifunkční prostor navazuje na komunitní centrum, jehož program může volně expandovat do náměstí. Má tedy potenciál stát se místem pro kulturní a společenské akce. Náměstí je lemováno stromy a nechybí ani vodní prvek pro snížení přehřívání náměstí.

DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ:

Z řešeného území se snažíme odstranit stávající dopravní závady, jako je špatná vazba mezi hlavními prostředky hromadné dopravy – železnicí a tramvajovou smyčkou. Ta zejména svojí polohou, ale i rozlohou, brání jakémukoliv dalšímu rozvoji místa. Celé území chceme prokrvit pěšími a cyklistickými propojeními, které zde zatím chybí. Součástí návrhu je i řešení průjezdné autobusové dopravy, včetně příležitostného odstavu autobusů pro náhradní autobusovou dopravu. V 1. etapě se stávající dopravní skelet zachovává beze změn, pouze se doplňuje o novou přístupovou komunikaci, vedenou od stávající ulice Plukovníka Mráze a ulicí U Hostivařského nádraží. V 2. etapě již počítáme s rozsáhlou přestavbou celého území. Iniciačním stimulem je zrušení pozice stávající tramvajové smyčky a její nahrazení integrovanou průjezdnou zastávkou TRAM + BUS přímo u jižního výstupu z podchodu železniční stanice. Nová tramvajová smyčka je koncipována formou blokové smyčky po obvodu blokové zástavby východně od přestupní zastávky TRAM + BUS, s napojením do všech směrů.