Městský mobiliář pro Cheb

studie mobiliáře do městské památkové rezervace
CZ, Cheb — 2013
design
investor, klient
Město CHEB
architekt
Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
spolupráce
Jitka Macáková, Michal Nohejl, Vítězslav Danda
autor vizualizací
obrazek.org - Michal Nohejl

Mobiliář navržený pro MPR Cheb vychází z jedinečného charakteru historického města. Nevymezuje se vůči němu moderními tvary, ani není neautentickou napodobeninou historických forem. Je to unikátní fúze archetypálních tvarů a forem a současných výrobních metod a technologií.
Inspirací byla procházka v uličkách italských Benátek. V jedné z bočních uliček visí pouliční lucerna, která po letech užívání je již jen zdobným ocelovým košem bez výplní, do kterého současný správce veřejného osvětlení umístil moderní úsporný zdroj. Její romantická forma byla pro její funkci očividně zbytečná, ale zároveň jí propůjčovala silné nostalgické kouzlo.
V podobném duchu vznikla nábytková řada Icons mladého českého designéra Jana Plecháče. Ten použil takzvaných drátěných modelů, se kterými pracují počítače při vytváření počítačových modelů a vizualizací. Tyto modely v podstatě představují jakési prostorové kontury předmětů, na které jsou pak naneseny různé povrchy. Designér tyto virtuální modely zhmotnil do skutečných drátěných modelů. A tak docílil zvláštního efektu. Poznáváme staré tvary, ale interpretované současnou digitální technikou.
Rozhodli jsme se tento postup aplikovat i na tradiční městský mobiliář. Vzali jsme digitální 3D model historického kandelábru a přenesli jsme ho do drátěné konstrukce. Efekt je překvapivý; ve výsledném designu totiž každý vidí to své.
Staromilci rozeznávají romantické zdobné křivky historických lamp a příznivci moderny zase rozeznávají komputerovou podstatu virtuálního modelu. To považujeme za důstojné východisko pro oba nesmiřitelné tábory. Východisko, které ani nemusíme považovat za kompromis.
Podobný postup jsme aplikovali i na tradiční litinovou lavičku se stejným výsledkem. Lampu jsme pak rozebrali na další komponenty, ze kterých jsme vytvořili nástěnné konzoly, odpadkové koše, stojany na kola, sloupky, zahrazovací sloupky atd. Řešení jsme doplnili o aplikaci mřížování spodního pole chebského erbu na kanálové mříže a poklopy.

 

Městský mobiliář pro Cheb

studie mobiliáře do městské památkové rezervace
CZ, Cheb — 2013
design
investor, klient
Město CHEB
architekt
Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
spolupráce
Jitka Macáková, Michal Nohejl, Vítězslav Danda
autor vizualizací
obrazek.org - Michal Nohejl

Mobiliář navržený pro MPR Cheb vychází z jedinečného charakteru historického města. Nevymezuje se vůči němu moderními tvary, ani není neautentickou napodobeninou historických forem. Je to unikátní fúze archetypálních tvarů a forem a současných výrobních metod a technologií.
Inspirací byla procházka v uličkách italských Benátek. V jedné z bočních uliček visí pouliční lucerna, která po letech užívání je již jen zdobným ocelovým košem bez výplní, do kterého současný správce veřejného osvětlení umístil moderní úsporný zdroj. Její romantická forma byla pro její funkci očividně zbytečná, ale zároveň jí propůjčovala silné nostalgické kouzlo.
V podobném duchu vznikla nábytková řada Icons mladého českého designéra Jana Plecháče. Ten použil takzvaných drátěných modelů, se kterými pracují počítače při vytváření počítačových modelů a vizualizací. Tyto modely v podstatě představují jakési prostorové kontury předmětů, na které jsou pak naneseny různé povrchy. Designér tyto virtuální modely zhmotnil do skutečných drátěných modelů. A tak docílil zvláštního efektu. Poznáváme staré tvary, ale interpretované současnou digitální technikou.
Rozhodli jsme se tento postup aplikovat i na tradiční městský mobiliář. Vzali jsme digitální 3D model historického kandelábru a přenesli jsme ho do drátěné konstrukce. Efekt je překvapivý; ve výsledném designu totiž každý vidí to své.
Staromilci rozeznávají romantické zdobné křivky historických lamp a příznivci moderny zase rozeznávají komputerovou podstatu virtuálního modelu. To považujeme za důstojné východisko pro oba nesmiřitelné tábory. Východisko, které ani nemusíme považovat za kompromis.
Podobný postup jsme aplikovali i na tradiční litinovou lavičku se stejným výsledkem. Lampu jsme pak rozebrali na další komponenty, ze kterých jsme vytvořili nástěnné konzoly, odpadkové koše, stojany na kola, sloupky, zahrazovací sloupky atd. Řešení jsme doplnili o aplikaci mřížování spodního pole chebského erbu na kanálové mříže a poklopy.