Parkovací dům Za Katedrálou
dopravní stavby a veřejná prostranství
detail projektu
,,Každým domem by měl vzniknout kus města.”
Parkovací dům nepředstavuje z hlediska urbanistické typologie městotvorný prvek. Jak objemem parkovacího domu dodefinovat městský blok? Jak jím místo obohatit, aniž by na něm parazitoval, znehodnocoval jeho potenciál a vymkl ho z kontextu tradiční okolní zástavby, jejího měřítka? Čím existenci parkovacího domu na místě, které má úplně jiný potenciál, obhájit? Rozhodli jsme se nejprve prověřit potenciál místa z hlediska požadované kapacity. Aplikovali jsme nejefektivnější parkovací systém, tedy parkovací trojtrakt s kolmými stáními podél obousměrné komunikace. I přes určité komplikace v 1.NP, kde bylo nutné do systému implementovat i zásobovací dvůr sousedního obchodního domu a potřeby stávajících inženýrských sítí se nám podařilo požadované kapacity snadno dosáhnout. A navíc nám zbyl objem podél ulice Purkyňovy definující celou severovýchodní frontu městského bloku. Tento objem jsme využili k navržení plnohodnotného městského bytového domu s aktivním parterem a 42 malometrážními byty. Tím jsme přirozeně rozčlenili uvažovaný prostor na menší provozní a hmotové celky. Rozčleněný objem se tak přiblížil měřítku okolní zástavby a zrnitosti obrazu této části města. Návrh tedy využívá možnosti diverzifikovat funkce a tím i diverzifikovat měřítko. Ve výsledku tak nemusí být chápán jako parazitní, ale naopak, jako obohacující pestrost městské kompozice. A to bez nutnosti formálních gest.
architektura / forma následuje funkci
Bytový a parkovací dům jsou typologicky, provozně a konstrukčně samostatné objekty sdílející pouze podzemní podlaží.
Díky tomu, že se parkovací dům do městského prostředí projevuje jen redukovaně v jihovýchodní a severozápadní uliční frontě bloku, není nutné zakrývat jeho skutečnou funkci. Necháváme ho tedy vyznít jako technicistní stavbu s abstraktní průvětrnou fasádou. Tvoří ho ocelobetonová konstrukce s konstrukční výškou 2,7m. Řešení je navrženo tak, aby vyžadovalo co nejnižší stupeň protipožárních a vzduchotechnických opatření, odvod dešťových vod bez nutnosti odlučovačů ropných produktů apod. (otevřená úniková schodiště, průvětrné fasády, zastřešení parkování v nejvyšším podlaží). V kontrastu k parkovacímu domu je bytový dům navržený v principu otvor ve zdi tedy jako tradiční omítková architektura v okolí. Tvoří ho vyzdívaný ŽB skelet s konstrukčními výškami 3m v bytových patrech. Jednoduchá elegance fasád pohrávající si s banálností odpovídá jednoduchému fungování jak bytového, tak parkovacího domu. I přes nutnost respektovat složité vztahy v 1.NP jsme dosáhli jednoduchého přehledného provozního schématu okamžitě osvojitelného uživatelem. Pro bezpečnější a komfortnější odbavování parkujících jsme navrhli zdvojený vjezdový a výjezdový portál a výjezd jsme zvolili do Purkyňovy ulice. Pro rezidenty jsou určena dvě podzemní podlaží s odbavením při vjezdu v 1.PP. Věříme, že se nám podařilo najít důstojné řešení pro umístění velkokapacitního parkovacího domu v centru historického města. Řešení, které smíří moderní potřeby města s jeho tradičním charakterem.