Vila Zen

dům s vlastním východem a západem slunce
CZ, Praha — 2019
rodinný dům
architekt
Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
spolupráce
Miroslav Petrtýl
technické řešení, spolupráce
OMEGA project s.r.o. (HIP), František Denk (statika), Zdeněk Sadílek (ZTI), Jiří Kejmar (VZT), Jan Myšička (VYT/CHL), OP Electric s.r.o. (ELE), SETEC s.r.o. (světelná technika), Jan Drahoš (PBŘ), MEDIA TRADING (audio), AWAL s.r.o. (TDS)
autor fotografií
BoysPlayNice Photography & Concept

Dům se svou skořápkou podřizuje kontextu. Je solitérem ve vlastní zahradě, respektuje uliční a stavební čáru, respektuje výšky a měřítko okolí. I když je čitelně současným, zachovává tradiční poměr otevřených částí ve prospěch plochy omítky. Svébytnost, otevřenost, transparentnost a vnitřní svobodu realizuje uvnitř skořápky. Uvnitř až banálního rámce domu jsou do sebe zaklesnuty protikladné principy jako dílky orientálního hlavolamu. Jako jin a jang ve 3D. V pravotočivém mužském principu se tu mísí části exteriéru a interiéru, pompézních převýšených prostorů a komorních téměř utilitárních místností. Mísí se tu reprezentační a intimní, viditelné a skryté, hmota a prázdnota, světlo a stín. Jedno vymezující se vůči druhému, ale potřebující to druhé ke svému vyznění. V protiběžné rotaci dispozice vychází a zapadá slunce. Vnější kubická skořápka proříznutá protilehlými štěrbinami lapá zasklenými atrii jeho první i poslední paprsky. Díky nim slunce v domě doslova vychází i zapadá.

 

Vila Zen

dům s vlastním východem a západem slunce
CZ, Praha — 2019
rodinný dům
architekt
Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav Wertig
spolupráce
Miroslav Petrtýl
technické řešení, spolupráce
OMEGA project s.r.o. (HIP), František Denk (statika), Zdeněk Sadílek (ZTI), Jiří Kejmar (VZT), Jan Myšička (VYT/CHL), OP Electric s.r.o. (ELE), SETEC s.r.o. (světelná technika), Jan Drahoš (PBŘ), MEDIA TRADING (audio), AWAL s.r.o. (TDS)
autor fotografií
BoysPlayNice Photography & Concept

Dům se svou skořápkou podřizuje kontextu. Je solitérem ve vlastní zahradě, respektuje uliční a stavební čáru, respektuje výšky a měřítko okolí. I když je čitelně současným, zachovává tradiční poměr otevřených částí ve prospěch plochy omítky. Svébytnost, otevřenost, transparentnost a vnitřní svobodu realizuje uvnitř skořápky. Uvnitř až banálního rámce domu jsou do sebe zaklesnuty protikladné principy jako dílky orientálního hlavolamu. Jako jin a jang ve 3D. V pravotočivém mužském principu se tu mísí části exteriéru a interiéru, pompézních převýšených prostorů a komorních téměř utilitárních místností. Mísí se tu reprezentační a intimní, viditelné a skryté, hmota a prázdnota, světlo a stín. Jedno vymezující se vůči druhému, ale potřebující to druhé ke svému vyznění. V protiběžné rotaci dispozice vychází a zapadá slunce. Vnější kubická skořápka proříznutá protilehlými štěrbinami lapá zasklenými atrii jeho první i poslední paprsky. Díky nim slunce v domě doslova vychází i zapadá.